Jag och hustrun åkte snabbtåget Thalys mellan Bryssel och Paris i helgen. En timme och 25 minuter mellan städerna. Sträckan är 336 km, vilket ger en snittfart om 237 km/h. Tåget toppar dock 300 km/h vid några tillfällen.
Fränt.
Kul också, att samma dag åka 300 km/h med Thalys och 300 meter upp i Eiffeltornet. Det senare tog också ungefär en timme och 25 minuter.
Paris är f.ö. en stad som man kan gilla, men två dagar ger bara tid att plocka ett fåtal russin ur kakan. Vi besökte Eiffeltornet, en "bättre" restaurang, Musée d´Orsay och gick lite i butiker. Eiffeltornet var... tja, högt.
Restaurant Le Procope på 13, rue de l´Ancienne Comédie har anrik historia. Grundad 1686 och den äldsta restaurangen i Paris. Voltaire ska ha dragit i sig 40 koppar kaffe om dagen på Le Procope. Månntro om han sa -God I feel great! efter det? Napoleon lämnade sin hatt här innan han drog i krig. Möjligen glömde han den...
Le Procope är ändå ett skitställe. Först serverade de kalla gratinerade sniglar. När jag klagade så värmde kyparen helt enkelt upp dem vid flamberingsbordet och slängde fram dem igen. Efter den duvningen smakade de kautschuk. Jag beställde en kött och "
Vi fikade på ett annat anrikt ställe, Café de Flore, där konstnärer och intellektuella träffades runt förra sekelskiftet. Jag lämnade min keps där innan jag drog vidare. Jag glömde den...
Musée d´Orsay är sanslöst fint. Kollosala ytor i en gammal järnvägsstation. Impressionister till höger och vänster. Nästan lite för mycket.
På söndagen tänkte vi oss att strosa lite i affärer eftersom de har öppet så här innan jul. Sicken idiotisk idé. Absolut vansinnigt mycket folk. Det var bara att byta strategi och sätta sig på ett fik.
Thalys avgår från Gare du Nord. Vi var på stationen i god tid och ställde oss i änden på de två spår som är vikta för Thalys-tågen. Det stod tåg på båda spåren och efter en liten stund rasslade det i skyltarna. Vårt skulle gå från spår nio. Vi hade ju platser bokade så vi knallade fram till vagn fem. Dörren var låst och en skylt visade "ingen ombordstigning", fast på franska.
-Tja, de öppnar väl när det närmar sig avgång tänkte jag.
Det blev mer och mer folk. Till slut var vi femton - tjugo personer framför "vår" vagn och grupper med ungefär lika många framför de andra dörrarna. Fem minuter till avgång hasplar de ur sig att ombordstigning sker i slutet av perrongen - på ett helt annat tåg. Det blev till att sträcka på benen, men vi kom ombord precis innan tåget började rulla. Det gjorde inte alla.
Tio minuter efter avgång kom en intet ont anande ung dam och flaggade med en kundundersökning. Jag tog en blankett. Hur underbar är inte känslan av att få hämnas gruvligt och omedelbart? Fler kundundersökningar till folket!
SAS har nog aldrig genomfört någon. Frun har åkt från Bryssel till Stockholm med SAS ett flertal fredagkvällar. SAS-planet har aldrig någonsin avgått, eller landat, i tid. Inte en enda gång.
Min flygning från Bryssel idag var givetvis också sen. Planet kom sent till Bryssel pga försening i Stockholm. 55 minuter efter utsatt tid startade vi från Bryssel. På planet fanns 16 passagerare som skulle få det tight till anslutande flyg mot St. Petersburg. Personalen uppmanade oss att sitta i stolarna så att de 16 skulle få gå ut först. Givetvis satt alla kvar - ja, utom de framför skynket förstås, för de har ju betalat för att inte behöva ta hänsyn.
Men hur planerar då SAS och Luftfartsverket efter sin fuckup? Jo, planet dockar förstås längst ut på den nya delen där F-gaterna är. Dessutom lyckas de inte få rampen att fungera så de stackars 16 utvalda fick stå där och stampa nervöst som ett gäng fullblod innan loppet.
SAS och LFV är ju värre katastrofer än Posten.
/Pappi
måndag 17 december 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar