onsdag 5 december 2007

Snyltare

Vad trist det är med en del företag. Snyltning på ett varumärke visar bara på en grundläggande ohederlig inställning.

Ta Hyundai som exempel. Det är klart som korvspad att de aldrig kommer att bli fällda i en domstol. Så mycket fattar man ju, men med sin modell "I30" snyltar de på BMWs 1-serie, t.o.m. med namnet.

"I30" respektive "130" - jisses vilka sopor.

Nu är det inte så att jag är en BMW-älskare, men de säljer bra bilar och de lägger ned resurser i forskning och utveckling för att ta fram modeller som de kan sälja så dyrt som möjligt. Premiummärke är ett uttryck som ofta används om BMW. Det används aldrig om Hyundai.

Det mest graverande är dock att Hyundai med sin ohederliga strategi sannolikt också säljer än mer överprissatta bilar. De är billigare än BMW, det ska medges, men hur är det med relationen pris/kvalitet? Jag tror mig våga påstå att den ohederlighet som har fött kopian I30 också genomsyras av kvalitén i förhållande till priset, d v s att Hyundai I30s rätta värde ligger lååångt under dess marknadspris.

Försök gissa vilken som är vilken.

















/Pappi

Inga kommentarer: